Új év, új élet?

Az újévi fogadalmak pszichológus szemmel. Sokaknak szokása újévi fogadalmakat tenni – ám a statisztikák és a tapasztalat azt mutatja, hogy legyenek bármily jó célok is, amiknek elérésére fogadalmat tettünk, nagyon ritkán sikerül be is tartani azokat. Vajon mi lehet ennek az oka?

  1. Időpont: mintha az újévtől azt várnánk, hogy az önfegyelem magától beindul. Rövid ideig ez működhet, de néhány nap múlva elkezdjük zokon venni azokat a szabályokat, amiket magunknak tűztünk ki, elkezdünk lázadni, ránk tör a csalódottság és a megfosztottság érzése – s végül győznek a régi beidegződések, ha semmi lényeges változtatást nem valósítunk meg.
  2. Irreális elvárások: gyakran rövid távú célként és stratégia nélkül fogalmazunk meg fogadalmunkat, holott az időigényes és tervezést igénylő lenne. Pl.: Tavaszig le fogok fogyni! Ehelyett sokkal több sikerrel kecsegtet, ha azt mondom: ma délután letöltök egy kalóriatáblázatot és annak alapján megtervezem az étrendemet. Este megbeszélem a haverommal, hogy jövő héttől járok vele edzőterembe.
  3. Hamis remények: a fogadalmam beteljesülésétől mást is elvárok, mint amiről szól. Pl. titkon azt remélem, hogy amint beindul a fogyókúrám, rögtön sikeres és népszerű leszek a másik nem körében. Ha össze tudok spórolni egy nyaralásra való összeget, akkor soha nem látott boldogság köszönt rám. Sajnos ezekre nincs semmi garancia, így becsapottnak érezhetjük magunkat.
  4. Túl sok fogadalom: Inkább csak 1-2 fontos célt tűzzünk ki – így nagyobb az esélye, hogy képesek leszünk az akaraterőnket összpontosítani és a motivációnkat fenntartani.
  5. Halogatás: bármit is fogadunk meg, ha úgy érezzük, van rá egy évünk, akkor könnyű a „majd holnap elkezdem” csapdájába esni.
  6. Önbüntetés: gyakran – talán nem is tudatosan – a fogadalmaink egyfajta büntetések az addig elhanyagolt kötelességeink, céljaink miatt. Pl. a decemberi mértéktelen falánkságot büntetjük az újévi fogyókúra megfogadásával, vagy az ellébecolt félévet a „ebben a vizsgaidőszakban minden vizsgára 100%-osan fel fogok készülni!” fogadalommal. Aztán persze mint minden büntetést, kezdjük ezt is igazságtalannak érezni és igyekszünk kibújni alóla.

Mit tegyünk, hogy a sikeres fogadalom-betartók boldog 8 százalékához tartozzunk?

  1. Külső nyomás hatására ne fogadkozzunk! Ha nincs valódi, mély belső motiváció, akkor felesleges fogadalmakkal stresszelni magunkat.
  2. Gondoljuk végig komolyan, alaposan, hogy min akarunk valójában változtatni!
  3. Lehetőleg 1 konkrét célt tűzzünk ki – ha azt elértük, ráér akkor a következő.
  4. Készítsünk stratégiát, ütemtervet, a hosszabb távú célokat bontsuk le rövidebb, beláthatóbb lépésekre, alcélokra.
  5. Próbáljuk meg élvezni magát a célhoz vezető utat is! Így könnyebben át tudjuk élni a kis sikerélményeket is, ami biztosíthatja a további motivációt még nehézségek esetén is. (Pl. élvezzük az edzéseket és a finom diétás ételeket!)
  6. Ha társat is találunk a fogadalmunkhoz, könnyebb lesz ellenállni a kísértéseknek, mint ha magányosan vívjuk a harcunkat.
  7. Ne legyünk se túl szigorúak önmagunkhoz (így felerősödne a fogadalom büntetés jellege), de túl engedékenyek se (ne adjuk meg magunkat)!

Kathyné Mogyoróssy Anita 

Források:

https://www.psychologytoday.com/blog/wired-success/201512/why-do-we-fail...

http://www.research.utoronto.ca/why-cant-i-keep-my-new-years-resolution/

https://gerinces.hu/pszichologia/uj-ev-uj-elet-az-ujevi-fogadalmak-pszic...