A tanítási dráma és a szakértői dráma az osztályteremben

Kaposi László, a Magyar Drámapedagógiai Táraság elnöke, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ alapítója „Tanítási dráma és a szakértői dráma egyes alkalmazási lehetőségei osztálytermi környezetben” címmel tart előadást a felnőttképzés november 30-ai szakmai napján.

Szakmai nap ideje: 2019. november 30. 8 óra

Helye: 239-es terem

Előadó: Kaposi László a Magyar Drámapedagógiai Táraság elnöke, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ alapítója

 

 

Előadás címe: Jót játszottam, mondja a diák – a tanár: a játékon keresztül tanítottam (a tanítási dráma és a szakértői dráma egyes alkalmazási lehetőségei osztálytermi környezetben)

Részvételi díj: 6000 Ft
DRHE hallgatóinak: 3000 Ft

Regisztráció: https://docs.google.com/forms/d/1nxETiBgH3bJsf9Knx6z29kPZ40n5_0N2KtCE6zVZKME/edit

A program ideje alatt gyermekfelügyeletet biztosítunk.

Absztrakt:

A tanítási dráma történet feldolgozására épül.

Írjuk-mondjuk ezt azzal együtt, hogy nyilván nem az epikáról lesz itt szó. De ha már két szituációt eljátszatunk egy órán, annyit pedig biztosan fogunk, megúszhatatlan, hogy a résztvevő ezeket összekösse: vagyis történet lesz belőle. Ebben az esetben már jobb, ha nem csak tanulási területben, témában, fókuszban, hanem eleve történetben is gondolkodunk. Közben tudjuk azt is, hogy a drámához nem kell hosszú történet. Egy ötfelvonásos irodalmi műnek lehet bonyolult sztorija, de mi „egyfelvonásosokat” hozunk létre és játszunk a diákjainkkal. Szóval: nem kell hosszú történet: sőt, éppen az a jó, ha rövid a sztori, de hamar a mélybe visz. Ha meg tudjuk nézni „az igaz embert bajban”.

Keressünk néhány történetet, akár olyant, amivel az iskolai is foglalkozik, mert tananyag valamelyik tantárgyban, és nézzük meg, hogyan lesz azokból tanítási dráma, és ha már az lett, akkor az miként működik és mire jó!

Még rövidebb a történet a szakértői drámában.

A dramatikus tevékenységek több típusa is köszöni, jól érzi magát az iskolában. De állítható: mind közül ez az osztálytermi környezetre leginkább megfelelő. A szakértői drámán keresztül új anyagot tanulunk. Itt csak egy vékonyka szerep van, olyan, amit bárki képes megjeleníteni, messzemenően nem kellenek hozzá színjátszói képességek, de akár órasorozatokra is megtarthat a funkcionális szerep mindenkit. A pedagógiai mögöttesei a tanítási dráma és a projektpedagógia. Ebből a háttérből csak valami jó születhet: nézzünk bele!

A drámán keresztül történő tanítás hazai törzsanyaga (ha jól tanítják) 120 oktatási órában alapszinten elsajátítható. Nekünk most öt óránk lesz: nyilván csak ízelítő kapható ebből a tudásból.

Kóstoljunk bele!